احتراماً، پیش از ثبت سفارش، برای اطلاع از قیمت‌ و موجودی، با ما تماس حاصل فرمایید.
رنگین کالا | فروشگاه تخصصی سرو و پذیرایی

فواید غذا خوردن در ظروف چوبی

Thursday، ۹ Dey ۱۴۰۰

تاریخچه ظوف چوبی

احتمالا ما ایرانیا از زمان پیدایش کره زمین از سفال برای سرو غذا استفاده کرده ایم، اما تاریخچه طولانی استفاده از ظروف چوبی به عصر آهن در کشور انگستان برمی‌گردد. ظروف چوبی از ابتدای پیدایششان تا قرن هجدهم و استفاده از سفال های لعاب دار با صرفه اقتصادی یکی از محبوب ترین ظروف سرو پذیرایی انسان های بوده اند. اما قرن 18 پایان استفاده از ظروف چوبی نبوده اند و اکنون در قرن بیست و یکم جنبش های مدرن استفاده از ظروف طبیعی و دوستار محیط زیست به همراه طرح های ساده ولی زیبا دوباره ظروف چوبی را به یکی از محبوب ترین ظروف سرو و پذیرایی در جهان تبدیل کرده است. ایرانیان هم به واسطه توجه بسیار زیاد به برگزاری مهمانی و پذیرایی در استفاده از ظروف چوبی پیشتاز بوده اند. در حال حاظر شما با کمی رستوران یا کافه گردی متوجه خواهید شده تعداد زیادی از رستوران‌ها و کافه‌ها از ظروف سرو چوبی برای پذیرایی از مشتریانشان استفاده می‌کنند. در این مقاله اختصاصی فروشگاه رنگین کالا ما تمام نقاط قوت و ضعف ظروف چوبی را در مقابل ظروف پلاستیکی-ملامینی و سفالی-چینی بررسی خواهیم کرد. پس از خواندن این مقاله و به دست آوردن اطلاعات موردنیازتان می‌توانید در این صفحه قیمت انواع ظروف چوبی را مشاهده کنید و برای خرید آگاهانه اقدام کنید.

  • طبیعی بودن ظروف سرو چوبی

اول از همه، چوب یک ماده طبیعی است. این بدان معنی است که ظروف چوبی زیست تخریب پذیر و تجدید پذیر هستند. زیست تخریب پذیر به این معنی است که به راحتی توسط طبیعت تجزیه و بازیافت می شود. اگر چند سال بیرون بماند، به خاک باز می گردد و مواد مغذی را به خاک اضافه می کند. تجدیدپذیر به این معنی است که می توان آن را با رشد بیشتر درخت کاری جایگزین کرد. بنابراین، به شرطی که درختان مورد استفاده برای ساخت ظروف را با همان مقدار جایگزین کنیم، چوب یک ماده پایدار است.

  • آرامش بخش بودن ظروف سرو چوبی

دست زدن به یک کاسه یا فنجان چوبی یک تجربه بسیار احساسی و رضایت بخش است. تحقیقات نشان داده است که ما ارتباط عمیقی با دنیای طبیعی داریم و به طراحی بیوفیلیک پاسخ مثبت می دهیم.* استفاده از بشقاب، کاسه و ظروف چوبی می تواند این ارتباط با طبیعت را در زندگی روزمره ما تقویت کند. در نتیجه، احساس رفاه و آرامش خود را افزایش خواهیم داد.

*"طراحی بیوفیلیک مفهومی است که در صنعت ساختمان برای افزایش ارتباط ساکنین با محیط طبیعی از طریق استفاده از طبیعت مستقیم، طبیعت غیرمستقیم و شرایط فضا و مکان استفاده می شود."

  • عایق بودن ظروف سرو چوبی

کاسه های چوبی برای غذای سرد و گرم مناسب هستند. چوب یک عایق طبیعی است. بنابراین کاسه های چوبی به گرم نگه داشتن غذا کمک می کنند و در عین حال از دستان شما در برابر گرمای شدید محافظت می کنند. در دست گرفتن یک کاسه چوبی پر از فرنی در یک صبح سرد تجربه فوق العاده ای است.

  • دوام بالای ظروف سرو چوبی

یکی دیگر از ویژگی های چوب دوام آن است. ظروف چوبی با کیفیت خوب، ماندگاری فوق العاده ای دارند و به خوبی عمر می کنند. اگر از ظروف چوبی مراقبت شود، ظاهر خوب خود را سال به سال حفظ می کند. سختی آن همچنین به این معنی است که می تواند در برابر سختی های وعده های غذایی روزانه خانواده مقاومت کند. شکستگی و تراشه در این ظروف یک اتفاق نادر است.

مزایای نسبت به پلاستیک (از جمله ملامین)

  • سازگار با محیط زیست

قبلاً گفته ایم که چوب یک ماده طبیعی است. به این ترتیب بخشی از چرخه زمین است و تجزیه می شود تا به طور طبیعی بازیافت شود. همه اشکال پلاستیک، مصنوعی و زیستی طبیعی نیستند، بلکه از طریق فرآیندهای شیمیایی صنعتی، با استفاده از منابع تجدید ناپذیر، که انتشارات سمی تولید می کنند، ایجاد می شوند. به طور گسترده ای پذیرفته شده است که پلاستیک یک مشکل واقعی برای سیاره و حیات وحش است. این به این دلیل است که پس از دور ریختن، 100 سال طول می کشد تا تجزیه شود. متأسفانه حتی پس از گذشت این همه مدت، نمی تواند به طور کامل تجزیه شود، اما فقط به قطعات کوچکتر و کوچکتر تبدیل می شود و تبدیل به میکروپلاستیک می شود. این میکروپلاستیک‌ها اکنون به‌عنوان یک تهدید بزرگ برای حیات وحش در هنگام بلعیده شدن دیده می‌شوند و اکنون به زنجیره غذایی انسان راه پیدا کرده‌اند. مدیریت زباله های پلاستیکی با سوزاندن آن باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی می شود. درصد کمی که بازیافت می‌شود صرفاً انرژی و مواد شیمیایی بیشتری مصرف می‌کند، بنابراین هر مرحله از طول عمر پلاستیک تأثیر منفی بر روی سیاره دارد. بنابراین خرید کمتر از آن راهی عالی برای کمک به سیاره زمین است.

در مقابل، تولید و پردازش چوب انرژی بسیار کمتری نسبت به پلاستیک مصرف می‌کند و به محصولات چوبی ردپای کربن به میزان قابل توجهی کمتر می‌شود.

  • تمیز

این یک تصور اشتباه است که سطوح چوبی کثیف‌تر یا تمیزتر از پلاستیک نیستند. دکتر دین کلایور، پروفسور ایمنی مواد غذایی در دانشگاه کالیفرنیا، تحقیقاتی را در مورد مقایسه سطح باکتری ها روی تخته های خردکن چوبی و پلاستیکی انجام داد. گزارش کامل وی در مورد ایمنی مواد غذایی و ظروف چوبی را می توانید اینجا بخوانید. این و سایر مطالعات* نشان دادند که چوب در واقع نسبت به پلاستیک باکتری کمتری را در خود نگه می دارد. همچنین ثابت شده است که چوب به طور طبیعی ضد باکتری است.

  • سالم

تاثیر منفی پلاستیک بر سلامت انسان به طور فزاینده ای نگران کننده است. پلاستیک در هر مرحله از زندگی خود برای سلامتی ما مضر است. در طول استخراج و تولید، انتشار گازهای گلخانه‌ای شامل بنزن، PAHs، VOC و بیش از 170 ماده شیمیایی سمی منتشر می‌کند. هنگام استفاده از محصولات پلاستیکی خطر بلعیدن و/یا استنشاق ذرات میکروپلاستیک و صدها ماده سمی وجود دارد. این قرار گرفتن در معرض می تواند منجر به التهاب، سمیت ژنی، استرس اکسیداتیو، آپوپتوز و نکروز شود که با پیامدهای منفی سلامت از بیماری قلبی عروقی گرفته تا سرطان و شرایط خودایمنی مرتبط است. مدیریت زباله های پلاستیکی مانند سوزاندن مواد سمی از جمله فلزات سنگین مانند سرب و جیوه، گازهای اسیدی و ذرات معلق را آزاد می کند که می تواند وارد هوا، آب و خاک شود و خطرات مستقیم و غیرمستقیم سلامتی را برای کارگران و جوامع اطراف ایجاد کند.

در تضاد کامل با چوب پلاستیک هیچ تاثیر منفی بر سلامتی ندارد. در واقع، نشان داده شده است که تأثیر مثبتی دارد زیرا چوب را ماده ای آرام بخش می دانیم که علائم استرس را کاهش می دهد و بهزیستی ذهنی را بهبود می بخشد.*

مزایای نسبت به چینی/سفالی

  • بادوام

مزیت آشکاری که چوب نسبت به چینی دارد، ضربه گیری آن است. یک تکه چین را رها کنید و احتمالاً به تکه های کوچک زیادی تبدیل می شود. چینی همچنین به راحتی لب پر می شود، که در یک بشقاب، فنجان یا کاسه بسیار آزار دهنده است. از طرف دیگر، چوب بسیار بادوام است؛ آن را رها کنید و جهش آن را تماشا کنید.

  • ضد آلودگی صوتی

یک کیفیت چوب که اغلب نادیده گرفته می شود این است که غذا خوردن از آن آرامش بخش است. جیر جیر و صدای ضربه زدن چینی یا شیشه در ضروف چوبی وجود ندارد. این باعث ایجاد تفاوت ظریف در کیفیت تجربه غذاخوری می شود.

معایب ظروف چوبی

حالا قبل از اینکه تصمیم بگیرید که آیا ظروف چوبی برای شما مناسب است، باید چند نکته منفی را در نظر بگیرید. فکر کردن به این نکات باید به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا برای شما و خانواده شما استفاده از ظروف چوبی مناسب است یا خیر؟

  • نا مناسب برای مایکروویو

اگرچه چوب مانند فلز در مایکروویو جرقه نمی زند، اما محتوای آب کمی دارد و این باعث گرم شدن ظرف می شود. در نهایت با خشک شدن، ترک خورده و تاب می خورد. با این حال، راه‌حل‌هایی برای این کار وجود دارد، مانند استفاده از ظرف دیگری برای گرم کردن مجدد غذا.

  • غیر قابل شستشو

بشقاب ها و کاسه های چوبی نیز مناسب ماشین ظرفشویی نیستند. پس آیا شما یا یکی از اعضای خانواده خوشحال خواهید شد که آنها را در سینک بشویید؟ توصیه نمی شود که اقلام چوبی را خیس کنید، بنابراین بهتر است بلافاصله پس از استفاده آنها را بشویید. آنها را در یک کاسه آب گرم و صابون بریزید و از یک برس مو استفاده کنید. سپس به سادگی آنها را روی آبکش بگذارید تا خشک شوند.

  • لکه و بو

چوب می تواند بوها را جذب کند و لکه دار شود، به خصوص زمانی که با مواد غذایی پر رنگ مانند چغندر، سس ماکارونی یا نوشیدنی هایی مانند چای در تماس باشد. با این حال، غذاهای اسیدی مانند سس های حاوی گوجه فرنگی یا غذاهای چرب به چوب آسیب نمی رسانند و آن را ضعیف نمی کنند. با گذشت زمان لکه ها کمرنگ می شوند و به بخشی از پتینه چوب تبدیل می شوند. این بخشی از فرآیند پیری چوب است. برای رفع مشکل بو، ممکن است از یک فنجان اختصاصی برای چای/قهوه یا خوردن و کاسه های جداگانه برای صبحانه و شام استفاده کنید.

  • نیاز به مراقبت دارد

ظروف چوبی به کمی مراقبت نیاز دارند. خوشبختانه، تنها کاری که باید انجام دهید این است که بشقاب‌ها و کاسه‌های خود را با مقداری روغن مناسب برای غذا هر 5 تا 6 ماه یا زمانی که به نظر می‌رسند نیاز است بمالید. شگفت انگیز است که چگونه روغن آنها را احیا می کند و آنها را به ظروفی درخشنده، نرم و دوست داشتنی تبدیل می کند.

  • ارزان نیست

ظروف چوبی با کیفیت خوب ارزان نیستند. با این حال، زمانی که به ماندگاری آن توجه کنید، ارزش خرید دارد. بنابراین اگر خرید ظروف چوبی را انتخاب می کنید، آن را سرمایه ای در نظر بگیرید که در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه می شود. خرید یک یا دو قطعه در ابتدا راه خوبی برای امتحان کردن ظروف چوبی است و ببینید که آیا برای شما مناسب است یا خیر. سپس اگر تصمیم گرفتید که اینطور است، می‌توانید به مرور زمان، یا با رشد خانواده‌تان، آیتم‌های بیشتری را به مجموعه خود اضافه کنید تا زمانی که ست غذاخوری عالی خود را داشته باشید.

خلاصه و نتیجه‌گیری

در نتیجه، انتخاب ظروف چوبی مزایای زیادی دارد. آنها طبیعی، آرام بخش، سازگار با محیط زیست، تمیز، سالم و بادوام هستند. علاوه بر این، اگر به درستی از آنها مراقبت شود برای نسل ها دوام می آورد. اما مهمتر از همه، غذا خورد در این ظروف یک تجربه غذایی احساسی، آرام و به نوعی گرم بسیار عالی است.

معرفی ظروف سرو چوبی

ظرف چوبی اردو و مزه

سینی چوبی