احتراماً، پیش از ثبت سفارش، برای اطلاع از قیمت‌ و موجودی، با ما تماس حاصل فرمایید.
رنگین کالا | فروشگاه تخصصی سرو و پذیرایی

آشنایی یا ظروف سرو و پذیرایی مدرن

Saturday، ۱۰ Mehr ۱۴۰۰

آشنایی با ظروف سرو و پذیرایی

شاید یکی از بارزترین صفات ایرانیان از گذشته تا به امروز مهمان نوازی، و ایجاد حس آسایش و رفاه برای دیگران باشد ما مردم سرزمین ایران همیشه به این موضوع که ریشه در تاریخ نیز دارد افتخار کرده و میکنیم. در این مقاله قصد داریم تا به نقد و بررسی وسایل مورد نیاز برای بالا بردن کیفیت میزبانی بپردازیم.

ظروف سرو و پذیرایی

ظروف سرو و پذیرایی ، نقش بسزایی در بالا بردن کیفیت میزبانی داشته و استفاده از ظروف ست و هم خانواده میتواند علاوه بر تداعی کردن حس نظم و انظبات در نظر میهمان ، گویای ارزش و احترامی باشد که میزبان برای میهمان خود قائل است.

در گذشته برای ساخت ظروف سرو و پذیرایی عموما از سفال ، چوب و خاک رس استفاده میشده که با ظرافت و حساسیت خاصی تزیین و دکور میشدند ولی به مرور زمان و با پیشرفت صنعت و استفاده از ابزارآلات پیشرفته ، تولید ظروف سرو و پذیرایی نیز دستخوش تغییرات زیادی شد بطوری که در حال حاضر برای ساخت این ظروف اکثرا از بلور ، کریستال و فلزات یا تلفیق این مواد با یکدیگر استفاده میکنند . همچنین در تزیین و دکور ظروف سفالی و چینی نیز با بهره گیری از خلاقیت ، هنر و صنعت در کنار هم پیشرفتهای قابل توجهی حاصل شده است . ( مشاهده جدیدترین ظروف سرو و پذیرایی در رنگین کالا )

معرفی انواع ظروف سرو و پذیرایی

از آنجایی که هنر سرو و پذیرایی در دنیایی امروز به عنوان یک علم به حساب می آید و نحوه سرو و پذیرایی مواد غذایی در موسسات آموزشی به علاقه مندان در قالب رشته هایی مانند : هتلداری – آشپزی – مهمانداری – باریستایی و ... آموزش داده میشود ظروف سرو و پذیرایی نیز به چند دسته کلی و تقسیم میشوند که عبارت است از :

ظروف سرو غذا

سرویس های غذا خوری مهمترین و پر کاربرد ترین دسته ظروف سرو و پذیرایی اند که جواب گوی نیاز مصرف کننده برای سرو و پذیزایی در وعده های صبحانه ، نهار و شام هستند . در ساخت این دسته از ظروف عموما از پرسلان ( چینی سخت) ، چینی استخوانی ( بن چاینا ) و آرکوپال استفاده میشود . که دارای تنوع گسترده ای از طرح ها و قالبها هستند .

سرویس های غذا خوری معمولا در قالب سرویس های 12 نفره و سرویس های 6 نفره عرضه میشوند . این مجموعه ها شامل کلیه اقلام مورد نیاز برای سرو وعده نهار یا شام مانند : بشقاب های پلو و خورش برای سرو غذای اصلی، کاسه و پیاله برای سرو پیش غذا و دسر و لیوان و فنجان برای سرو نوشیدنی میشود .

سرویس های غذا خوری علاوه بر ظروف سرو، شامل سرویس قاشق و چنگال غذا خوری نیز میشود.

سرویس های قاشق چنگال غذا خوری معمولا از جنس استیل ضد زنگ و با قطر بدنه) 4 میلیمتر) ساخته میشوند .

ست قاشق و چنگال غذاخوری نیز اکثرا در قالب سرویس های 12 نفره و 6 نفره عرضه میشود .

هماهنگ کردن ظروف سرو غذا با قاشق و چنگال و لوازم چیدمان میز غذا خوری باعث ایجاد هارمونی زیبا و محیطی بسیار گرم و دلنشینی هنگام میل کردن غذا میشود . که میتواند خاطره ای بیاد ماندی از یک میهمانی یا دوره همی در ذهنها باقی بگذارد . ( مشاهده جدیدترین سرویس های غذا خوری در رنگین کالا )

ظروف سرو عصرانه

وعده عصرانه عموما شامل میوه جات ، شیرینی جات و معز های مقوی همراه با نوشیدنی های سرد و گرم میشود که سرو این مواد به ظروف خاص خود نیاز دارد . اکثر دوره همی ها و مهمانی ها به صرف عصرانه تشکیل میشوند شاید به همین علت است که ظرف سرو شیرینی ، میوه و آجیل بسیار مورد توجه قرار گرفته است . اکثر این ظروف از جنس کریستال ، بلور و سرامیک ساخته میشوند و در تنوع بسیار بالایی از نظر سبک ، طراحی ، کیفیت و ... عرضه میشوند.

ظروف و سرویس های کریستال جزو محبوب ترین ظروف برای سرو و پذیرایی قرار گرفتند به نحوی که بخش جدانشدنی از فرهنگ مهمان نوازی ما ایرانیها بوده و هستند . به جرات میشه گفت اکثر خانواده های ایرانی دسته کم یک ست 12 نفره از ظروف سرو و پذیرایی کریستال در منزل خود دارند همچنین این ظروف بخشی پر اهمیتی از جهیزیه بانوان در فرهنگ ایرانی را تشکیل میدهد. ( مشاهده جدیدترین سرویس های کریستال در رنگین کالا )

ظروف سرو چوبی نیز به تازگی بسیار مورد استقبال خانم های خانه دار قرار گرفته است . شاید یکی از دلایل پر طرفدار بودن این دسته از ظروف سرو و پذیرایی، قیمت مناسب و طول عمر بالای این ظروف است . از نکات قابل توجهی دیگری که میتوان در مورد ظروف سرو چوبی به آن اشاره کرد خلاقیت بالا در طراحی این ظروف است .

چوب بامبوبه دلیل غیر سمی بودن و همچنین مقاومت بسیار بالا در مقابل رطوبت و شستوشوی یکی از مناسب ترین چوبهای مورد استفاده در ساخت این ظروف است. ( مشاهده جدیدترین ظروف سرو چوبی در رنگین کالا )

ظروف سرو نوشیدنی

تقریبا هر منطقه ای در دنیا نوشیدنی های مخصوص خود را دارد که ریشه در فرهنگ و تاریخ مردمانش دوانده است . از نوشیدنی های تخمیری مانند کامبوجا گرفته تا نوشیدنی های عجیب شرق آسیا و البته جوشانده ها و دم کرده هایی که گاهی آرامش بخش و گاهی انرژی زا هستند .

فرانسوی ها شراب سفید و ایتالیایی ها اسپرسو را نوشیدنی ملی خود میدانند . مردم کوبا موهیتو ، مکزیکی ها تکیلا ( نوشیدنی تخمیری از نوعی کاکتوس ) و مردم انگلستان چای را محبوب خود میدانند. از نوشیدینی های مخصوص کشور خودمان ایران نیز میتوان به نوشیدنی دوغ اشاره کرد .

امروزه برای هر نوشیدنی در دنیا یک لیوان خاص استفاده میشود که نسبت به نوع نوشیدنی و میزان مصرف در هر وعده دارای شکل،ظاهر و گنجایش خاصی میباشد .این موضوع باعث شده است تا این ظروف سرو نوشیدنی تنوع بسیار بالایی داشته باشد که شامل انواع لیوانها ، جام ، ست پارچ و لیوان و تنگ و جام ، بطری ها ، فنجان ، و ماگها میشود . ( مشاهده جدیدترین ظروف سرو نوشیدنی در رنگین کالا )

ظروف سرو کافه و رستوران

کافه ها ، رستورانها و هتلهای بزرگ برای اینکه بتوانند تجربه فوق العاده ، لذت بخش و تکرار نشدنی به مشتریان خود بدهند علاوه بر غذا های با کیفیت و بهره گیری از هنر آشپزی ، نیاز به استفاده از ظروف سرو و پذیرایی خاص ، شیک و خلاقانه نیز دارند . همین امر موجب شده است تا رستورانها از تلفیق خلاقانه ی انواع مختلفی از ظروف سرو و پذیرایی با یکدیگر به میزبانی حرفه ای از مشتریان خود بپردازند . ظرف سرو مناسب برای کافه ها و رستورانها عموما از جنس چوب و فلزات ساخته میشوند که دارای طول عمر بالایی هستند و همچنین خسارت در هنگام شستشوی ظروف نیز به حداقل برسد.

محبوب ترین ظروف سرو و پذیرایی

کریستال تلفیقی از شیشه ( سیلیس ) و سرب ( اکسید پتاسیم ) با درصدهای مشخص !!!

بدون شک محبوب ترین ظروف سرو و پذیرایی از این ترکیب ساخته میشوند . ظروف کریستال دارای شفافیت و کیفیت بسیار بالایی علاوه بر ارزش مادی آن است که این موضوع باعث شده است تا ظروف ساخته شده از کریستال حتما در سبد خرید بانوانی که میخواهند در میزبانی بی همتا باشند قرار بگیرد .

ظروف کریستال دارای تنوع بسیاری است که از نظر درصد خلوص با هم تفاوت دارند . خالص ترین کریستال ، کریستال 24 % است که از دهکده بوهمیا در کشور جمهوری چک برخواسته و از ترکیب خاک سیلیس خاص آن منطقه با اکسید پتاسیم تشکیل میشود . نماد تجاری بوهمیا چک همیشه مورد توجه علاقه مندادن به ظروف کریستال بوده حتی با توجه به قیمت بالاتر نسبت به سایر محصولات این محصول بی نظیر سهم خود از بازار ظروف سرو و پذیرایی کریستال را حفظ کرده است .

پس از ظروف کریستال ، ظروف چینی و ظروف سرو ساخته شده از چوب نیز دارای محبوبیت بسیار بالایی هستند .