احتراماً، پیش از ثبت سفارش، برای اطلاع از قیمت‌ و موجودی، با ما تماس حاصل فرمایید.
رنگین کالا | فروشگاه تخصصی سرو و پذیرایی

چینی استخوانی (BONE CHINA)

Sunday، ۱۹ Amordaad ۱۳۹۹

چینی استخوانی یا بن چاینا (BONE CHINA)

مقدمه :

خود کلمه چینی به خوبی به ما نشان می دهد که این کشور مهد تولید ظروف سفالی و چینی است. بن چاینا نوعی چینی است که مواد اولیه آن شامل خاکستر استخوان، خاک رس ، مواد فلدسپاتی (کائولین) و خاک نرم استخراج شده در کشور چین است .

چینی استخوانی در مراحل ابتدایی باید دو بار در کوره پخته شود که پخته شدن آن دو مرحله دارد.

مرحله اول به نام پختن بیسکوییتی شناخته می شود که بالا ترین دما را شامل می شود ( 1250 ℃ )

و مرحله دیگر پختن لعابی گفته می شود که پایین ترین دما در فرآیند ساخت چینی استخوانی است ( 1150℃ )

تزیین کردن ظروف چینی استخوانی بسیار دشوار است به این علت پخت آنها بین 3 الی 5 بار ممکن است به طول انجامد .

تاریخچه:

چینی استخوانی اولین بار در سال 1748 توسط شخصی به نام Thomas Frye در کارخانه ی مجسمه سازی ساخته شد . توماس در فرمول تهیه این ظروف 45 % از خاکستر استخوان گاو استفاده می کرد و آن را سرامیک سخت نامید .

مشکلات مذهبی:

در قرن 21 چینی استخوانی اسلامی به بازار ها عرضه شد که در مواد اولیه آن از خاکستر استخوان حیوانات حلال گوشت استفاده شد . به دلیل استفاده از خاکستر استخوان حیوانات ، افرادی که اصطلاحا به آنها

گیاهخوار می گویند از تهیه این ظروف خودداری کردند.

تفاوت اصلی میان چینی استخوانی و چینی سخت ( پرسلین )

در نگاه اول ممکن است تشخیص تفاوت کمی دشوار باشد. اما هنگامی که بدانید به دنبال چه چیزی هستید تشخیص تفاوت برایتان روشن تر می شود. چینی استخوانی که علاوره بر خاک رس حاوی مقداری

خاکستر استخوان گاو ( حداقل 25% ) در مواد اولیه ی خود میباشد ، رنگی مایل به سفید خامه ای دارد و چینی سخت (پرسلین) سخت که شامل خاکستراستخوان گاو نمیشود رنگی روشن تر مثل سفید سرامیکی دارد.

بررسی شمایل ظاهری ، وزن ، صدا و استحکام

با بررسی فن آوری و مواد اولیه ، چینی استخوانی ظاهری ظریف تر و به طور قابل توجهی ، بدنه ی خوش تراش تری نسبت به چینی سخت دارد .

  • به طور کلی هنگامی که چینی سخت و چینی استخوانی را همزمان در دست می گیریم متوجه می شویم که چینی سخت نسبت به چینی استخوانی سنگین تر است .
  • صدای ایجاد شده از برخورد دو کالا که از چینی سخت ساخته شده اند ، صدایی بم و بدون اکو مثل صدای (دینگ) است اما از برخورد دو کالا که از جنس چینی استخوانی ساخته شده باشند صدایی همانند صدای زنگوله همراه با اکو مانند صدای (دیلینگ) می شنویم .
  • از لحاظ استحکام ، چینی استخوانی مقاومت بیشتری نسبت به چینی سخت در مقابل ضربه دارد و دارای دوام بیشتری است .

از دیگر تفاوتهای عمده بین چینی استخوانی و چینی سخت ، میتوان به این نکته اشاره کرد که چینی استخوانی قابليت قرار گرفتن در مایکرویو و ماشين ظرف‌شویی را دارد که چینی سخت از این قابلیتها برخوردا نیست . درنتیجه چینی استخوانی قیمت بالاتری نسبت یه چینی سخت در بازار دارد .

آیا میتوان تفاوت میان چینی استخوانی و چینی سخت را تشخیص داد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم ، بله !

اگر دو ظرف که یکی از چینی سخت و دیگری از چینی استخوانی ساخته شده باشند را کنار هم قرار دهید . فورا متوجه میشوید که چینی استخوانی تم رنگی گرم تر و سطحی شفاف تر نسبت به چینی سخت دارد . همچنین اگر آنها را مقابل نور قرار دهید متوجه تفاوت اصلی مابین چینی استخوانی و چینی سخت میشوید .و مشاهده میکنید که نور به راحتی از سطح چینی استخوانی عبور کرده و شما میتوانید سایه انگشتان دستتان را که پشت ظرف قرار گرفته است مشاهده فرمایید .

همچنین

چینی استخوانی بخرم یا چینی سخت ؟

این امر کاملا سلیقه ای است . بطور کل چینی سمبل تجمل گرایی از گذشته تا به امروز بوده و هست و استفاده از هردو مدل چینی جلوه ای خاص به میز شما می بخشد .

اما اگر به ظرافت ظاهر و جلوه ظروف سرو و پذیرایی خود اهمیت بیشتری می دهید چینی استخوانی قطعا گزینه مناسب تری برای شماست . تا با استفاده از آن میهمان های خود را تحت تاثیر قرار دهید .