احتراماً، پیش از ثبت سفارش، برای اطلاع از قیمت‌ و موجودی، با ما تماس حاصل فرمایید.
رنگین کالا | فروشگاه تخصصی سرو و پذیرایی

همه چیز درباره ی ظرف پیرکس (pyrex)

Monday، ۱۴ Mehr ۱۳۹۹

ظرف پیرکس اولین بار توسط شرکت Corning Inc ساخته شد. در سال 1915 این ظروف شیشه ای مورد استفاده ی آزمایشگاه ها و ظروف آشپزخانه قرار می‌گرفت.

در گذشته ترکیبات این ظروف ماده‌ای به نام بوروسیلیکات (نوعی شیشه سیلیکاتی با مقدار اکسید بور بیش از ۴ درصد وزنی) ساخته می شد اما امروزه از ترکیبی به نام soda lime (سودا آهک - ترکیب سدیم هیدروکسید با کلسیم هیدروکسید) ساخته می شود.

از ظرف پیرکس می توان برای پخت و پز و گرم کردن غذا در مایکروویو و اجاق همرفت (فر) از قبل گرم شده استفاده کرد. همچنین ظروف پیرکس مناسب برای استفاده در ماشین ظرفشویی می باشد و در صورت لزوم میتوانید برای شستشوی از ماشین ظرفشویی استفاده نمایید .

ایده ی ساخت پیرکس

قصد داریم کمی از تاریخچه ظرف های شیشه ای پیرکس صحبت کنیم. در سال 1913 یک دانشمند جوان در کارگاه شیشه ای کورنینگ (corning) در ایالت نیویورک استدلال کرد که غذا در ظروف شیشه ای بهتر از ظروف فلزی پخته می شود. این دانشمند یک شیشه به شکل ظرف درست کرد و به خانه برد و همسر خود را متقاعد کرد که درون آن کیک بپزد. و این آغاز یک سری تحولات مهم در دنیای ظروف آشپزی بود. اکنون Corning تجارت لوازم خانگی مصرفی خود را به فروش می رساند.

نکاتی در مورد ظرف پیرکس

  1. برای قرار دادن پیرکس در فر به یاد داشته باشید که فر را از قبل گرم کنید
  2. قبل از پختن و یا آب پز کردن گوشت و سیزیجات درون پیرکس داخل آن کمی آب بریزید
  3. هرگز پیرکس را در معرض شعله ی مستقیم قرار ندهید در صورت قرار دادن از شعله پخش کن استفاده کنید
  4. برای قرار دادن پیرکس بر روی سطح از نسوز استفاده کنید
  5. پیرکس را هرگز روی حوله خیس یا نمدار و یا مستقیما روی کابینت و داخل سینک قرار ندهید .

درجه‌ی حرارت ظرف پیرکس

ظرف پیرکس به معنای مقاومت در برابر پخت است ، اما برای استفاده بیش از 425 دمای درجه توصیه نمی شود. این بدان معناست که برای دستورالعمل هایی که به دمای بالاتر نیاز دارند باید از تابه های فلزی استفاده کنید. سایر کاربردهای پیرکس که قبلاً رایج بوده است ، مانند استفاده روی اجاق گاز ، دیگر توصیه نمی شود زیرا فرمولاسیون ظروف شیشه ای پیرکس متفاوت از زمانی است که شرکت برای اولین بار اقدام به ایجاد ظروف پیرکس کرد. امروزه از پیرکس روی گاز استفاده نمی شود چون ظرف یا ترک می خورد یا منفجر می شود.

تفاوت پیرکس با شیشه

تفاوت پیرکس با شیشه این است که پیرکس شیشه ای مناسب برای حرارت دادن است و برای ظروف آشپزی استفاده می شود در حالی که شیشه بیشتر برای معماری و مبلمان استفاده می شود.

شیشه از همان ترکیبات پیرکس ساخته شده است اما روش های خنک کننده خصوصیات کاملاً متفاوتی را به شیشه می دهد. پیرکس با انبساط کم ضریب شیشه بوروسیلیکات (امروزه سودا آهک) ساخته می شود در حالی که شیشه دمیده می شود و برای آماده سازی آن برای فرآیند قالب گیری فشار داده می شود.

پیرکس در مقابل شوک های حرارتی مقاوم است اما شیشه به درصد زیاد دچار ترک و شکستگی می شود.پیرکس ۴ تا ۶ برابر محکم تر و سخت تر از شیشه های معمولی می باشد.

شوک حرارتی چیست؟

شوک حرارتی زمانی اتفاق می افتد که یک شیب حرارتی باعث انبساط قسمتهای مختلف یک جسم با مقادیر مختلف شود. اگر شیشه به طور ناگهانی در معرض گرمای شدید قرار بگیرد ، شوک باعث شکستن شیشه می شود.

برند پیرکس برای کدام کشور است؟

ظرف پیرکس ساخت کشور فرانسه است که ابتدا توسط Corning Inc و اکنون توسط Corelle Brands ساخته می شود.

امروزه پیرکس فرانسوی که در فروشگاه ها خریداری می کنید ، سیلیکات soda lime است و ساخت کشور امارات است. سیلیکات soda lime رایج ترین شکل شیشه است که ما روزانه به صورت بطری و بسته بندی از آن استفاده می کنیم.

ترکیبات ظرف پیرکس

پیرکس شیشه ای شفاف است که توسط شرکت های Corning ، اولین تولید کننده ی رسمی پیرکس و ظروف آزمایشگاهی Pyrex، از شیشه بوروسیلیکات ساخته شده اند. بوروسیلیکات پیرکس از (به عنوان درصد وزن) تشکیل شده است: 4.0٪ بور ، 54.0٪ اکسیژن ، 2.8٪ سدیم ، 1.1٪ آلومینیوم ، 37.7٪ سیلیسیم و 0.3٪ پتاسیم.

تغییر ترکیبات پیرکس ازبوروسیلیکات به سودا آهک یا Soda Lime

محصولات شیشه ای Pyrex همچنین منجر به بحث و جدال در مورد مسائل ایمنی شده است - در سال 2008 ، گزارش شده است كه 66 مورد شكایت از طرف كاربران دریافت كرده است كه گزارش می دهند ظرف پیركس آنها در طی ده سال قبل شکسته است و تصور می کنند كه ظرف پیركس برای پخت و پز ایمن نیست.

مجله امور مصرف کنندگان Consumer Reports این موضوع را بررسی کرد و نتایج آزمایش را در ژانویه 2011 منتشر کرد و تأیید کرد که شیشه بوروسیلیکات نسبت شیشه soda lime سودا آهک نسبت به شکست شوک حرارتی حساس تر است. با تغییر این فرمولاسیون در این ظروف آمار شکستگی کاهش یافت.

چگونه از شکسته شدن شدن ظرف پیرکس جلوگیری کنیم؟

1.ظرف پیرکس داغ را مستقیم روی چشم های فلزی اجاق گاز قرار ندهید

2.قبل از استفاده از خشک بودن تمام پارچه ها یا دستمال های اجاق گاز اطمینان پیدا کنید

3.برای گرم کردن غذاهای خشک در مایکروویو از ظروف شیشه ای استفاده نکنید

4.از ظروف آشپزی شیشه ای برای پخت غذا هایی که به تکنیک های حرارت بالا نیاز دارند استفاده نکنید

5.بعد از پخت زمانی برای سرد شدن پیرکس در نظر بگیرید

نامگذاری پیرکس

کلمه PYREX احتمالاً یک کلمه کاملاً خودسرانه است که در سال 1915 به عنوان علامت تجاری برای محصولات تولید شده توسط Corning ابداع شد.

چگونه ظرف پیرکس را تمیز کنیم؟

ابتدا آب گرم به پیرکس اضافه کنید. یک پارچه خشک استفاده نشده به آب اضافه کنید و بگذارید حدود 15 دقیقه بماند. آب را بریزید ، سپس مناطق چرب را با اسفنج مرطوب پاک کنید سپس که ظرف را با آب و مایع ظرف شویی تمیز کنید.

جایگزین مناسب ظرف پیرکس چیست؟

نوردیک می تواند جایگزین خوبی برای ظرف پیرکس باشد. کیک ها به بهترین وجه در تابه های سرامیکی و ظروف سنگی پخته می شوند ، درست مانند نحوه پخت پیرکس ، اما مطمئناً آلومینیوم یا استیل کیک های بهتری تولید می کنند.

چرا وجود یک ظرف پیرکس در آشپزخانه ی ایرانی ضروریست؟

این ظروف ضمن قیمت مناسبی که دارد در برابر حرارت و ضربه بسیار مقاوم است، غذا به سطح صاف آن نمی چسبد و غذا را به طور یکنواخت می پزد. شست و شوی این ظروف بسیار آسان است ، به خاطر ظاهر ساده اش با تمام سرویس های غذاخوری هماهنگی دارد. ضمن آنکه از این ظروف می توان در فر و ماکرویو نیز استفاده کرد آن را در یخچال و فریزر نیز می توان گذاشن فقط حواستان باشد که پیرکس به دمای محیط رسیده باشد.

معرفی محصولات پیرکس فرانسه

1. پیرکس درب‌دار سری Cook&Go

  • سایز 30*33
  • سایز 18*24
  • سایز 15*20

2. انواع کاسه پیرکس فرانسه

  • کاسه پیرکس 2 لیتر سری Classic
  • کاسه پیرکس 1 لیتر سری Classic
  • کاسه نیم لیتر پیرکس سری Classic
  • کاسه دسته دار پیرکس سری Vintage سایز 23*27

3. انواع تابه پیرکس فرانسه

  • تابه مستطیل پیرکس سری Essentials

سایز 20*32 سانتی متری

سایز 23*35 سانتی متری

  • تابه مستطیل پیرکس فرانسه سری Irresistible

سایز 23*29 سانتی متری

سایز 23*35 سانتی متری

سایز 20*31 سانتی متری

سایز 17*27 سانتی متری

  • تابه لازانیا پیرکس فرانسه سایز 28 سانتی متری
  • تابه لازانیا پیرکس فرانسه سایز 31 سانتی متری
  • تابه مستطیل پیرکس سری Classic سایز 25*38 سانتی متری

4. تابعه گرد پیرکس مخصوص سرو پیتزا

  • ظرف پیتزا خوری پیرکس فرانسه سری Bake & Enjoy

سایز 23 سانتی متری

سایز 25 سانتی متری

سایز 28 سانتی متری

  • ظرف پیتزا خوری پیرکس فرانسه سایز 31 سانتی متری

5. پیمانه و شیرجوش پیرکس

  • شیرجوش پیرکس مدل CUP

گنجایش 1 لیتری

گنجایش نیم لیتر

گنجایش 250 سی سی

6. قابلمه پیرکس

  • ست سه عددی قابلمه پیرکس فرانسه